Leta i den här bloggen

fredag 1 juni 2012

Överviktiga inst, nej tack!!

Jag har ju glömt och berätta om mitt spinningpass i ons!
Andréas kunde inte ha det och hade ringt in en vikarie.Jag kommer dit och ser den största kvinna jag någonsin sett typ. Både lång och hmmm ja stor.. Dvs fet..
Jag har svårt för överviktiga inst då jag inte tycker att de marknadsför sig rätt. Om inte hennes pass kan ta hand om hennes kropp, varför ska jag då vilja följa henne?
Och nu pratar vi inte om nån som är lite mullig eller har några trivsel kg'n, denna hade inte ens en haka för hon var så stor.
Men men jag gick utanför boxen och la mina förutfattade meningar åt sidan och körde på.

Vi började med uppvärmning i ca 7-8 min, sen skulle vi köra mer uppvärmning på en puls under 80% av max pulsen i 13 (!!!!!!) min. Öhhhh vad???? Jag går inte på pass för att fisköra i 20 min!!! Nehej du, så jag och hon bredvid mig började ösa på.
Sen när vi var varma, efter de 20 min så skulle vi köra intervaller. Vi skulle upp i puls i 2 min och sen vila i en eller två, iaf så fanns det ingen "limit" för hur långt ner vi fick falla, så gärna ner i 50-60%. Öhhhh vad??? För om man kom långt ner så var det jobbigt att komma upp och då blir vi starka. Öööhhh vad????
Fick hon sin utbildning i ett kellogs paket?? Vilken sten har hon sovit under? Och om det nu var så att hennes metod funkade så bra varför platsade hon då i Biggest Loser??
Ja jag vet att jag är hård och kanske även lite orättvis men jag betalar ganska mycket för mitt kort och vill då ha det bästa och det var INTE det bästa.

Hade jag velat köra ett friskis pass hade jag gått på friskis.
Som sagt. Jag behöver inte ha anorektiker inst, men jag vill inte ha Judith och Judith heller. Den som leder mig genom mitt pass måste vara trovärdig och jag kan loooova att jag hade gjort ett bättre jobb än hon.
Så då fick jag ventilera det oxå..

1 kommentar:

  1. Det finns väldigt många anledningar till att hon körde som hon gjorde, det upplägget är ett av alla dem dem man får med sig under sin utbildning. Sedan kan det vara så att hon inte sålde in det tillräckligt bra, men jag måste vara ärlig och säga att hon hade rätt, iaf i det som du skriver och är tveksam kring. Man kan jobba med intervaller på många sätt, antingen med liten skillnad i pulsen eller med stor skillnad mellan vila och topp. Det ger olika resultat, men är båda bra träning.

    Och sist men inte minst, något som nästan är viktigast av allt: Man behöver inte alltid köra stenhårt. För att kunna prestera maximalt behöver kroppen ibland träna på lägre nivåer, och hennes tanke var troligtvis att ni genom att börja med träning på en lägre nivå kunde prestera bättre och komma högre under själva intervalltopparna.

    Och en tanke till: Du har aldrig tänkt på att många av oss instruktörer instruerar enbart för att det är roligt? Som överviktig instruktör måste jag erkänna att jag just nu faktiskt trivs bra i min kropp, och för tillfället inte har några planer på att gå ner i vikt. Kanske senare... Men definitivt inte för att mina deltagare av någon, konstig anledning skulle anse att jag blir bättre so instruktör då. Ska jag då sluta med det jag tycker är roligast bara för för att jag inte vill gå ner i vikt?

    SvaraRadera