Leta i den här bloggen

torsdag 15 maj 2014

Detoxtime!

Så. Då kör jag en detox. Måste komma ifrån mitt ätbeteende och bryta mönster.
Vägde mig faktiskt inte innan för jag vill inte att siffrorna ska vara måttet på hur bra eller dåligt detta är utan jag vill gå på känsla och på hur jag mår.
Egentligen ska man trappa ner i några dagar men jag gick rakt på. Jag dricker ju knappt alkohol så det är "bara" socker och kaffe som måste bort. Och det känns i huvudet.
Jag hade en sjuk huvudvärk i tis och nu är det molnande.
Men det är värt det. För ska jag dit jag vill och inte upp så måste jag göra vissa saker.


Fas 1! Trappa ner (7 dagar) Under veckan trappar du ner ditt intag av koffein, socker, salt, vitt mjöl och alkohol, som alla på olika sätt hindrar kroppens naturliga rening. Istället äter du mer frukt, grönsaker och fullkornsprodukter, som stimulerar mage och tarm. Varje dag dricker du också citronvatten som både är vätskedrivande och stimulerar njurarna. 

Dag 1-4 
#Börja dagen med ett stort glad uppvärmt vatten med pressad citron - och fortsätt med det under hela detoxen! Trappa ner ditt koffeinintag. Om du är kaffeberoende, blanda ditt vanliga kaffe med koffeinfritt. 50-50 första dagen och sedan gradvis mer koffeinfritt, så att du efter 4-5 dagar mår bra utan kaffe. 
#Undvik alkohol 
#Salta inte på maten. 
#Undvik socker i alla former. De flesta klarar av att göra ett uppehåll på några dagar, och många upptäcker efter detoxen att behovet har försvunnit, eller i alla fall minskat. 
#Undvik rött kött. 
#Drick 6-8 glad vatten varje dag - och fortsätt med det under hela detoxen! 
#Undvik mjölkprodukter. 

 Dag 5-7 Ät så här: 
Dag 5 Frukost: Valfri fruktsmoothie eller 2 bananer. 
Lunch: Sallad med valfria bönor eller linssoppa. 
Middag: En stor sallad + 150gram grillad eller kokt fisk + 1dl råris. Mellanmål: Frukt eller osötad energibar (hälsokosten) 

Dag 6 Frukost: Färsk säsongsanpassad frukt, melon, jordgubbar, persika - hur mycket du vill! 
Lunch: Grönsallad med hackad avokado och färsk majs, kokt eller grillad + 1 tsk dressing. 
Middag: En stor grönsallad med körsbärstomater, rödlök, solrosfrön, avokado och pressad citron + 1 kronärtskocka med citronaioli. (1 dl cashewnötter blötlagda 1 timme. 1/2dl vatten. 3 msk pressad citronsaft. 3 vitlöksklyftor. En nypa havssalt. Svartpeppar. Blanda alla ingredienser i mixer) Mellanmål: Frukt eller selleri med hummusdipp. 

Dag 7 Frukost: Vattenmelon 
Lunch: Gazpacho eller annan vegetarisk soppa. 
Middag: Isbergssallad med riven fänkål + 1 tsk dressing. MUMS 
Mellanmål: Färsk frukt 

Detta är det jag gör nu.. 
 Detoxen kommer från Topp hälsa för några år sen men min väninna som kört den några ggr gillar den och får fantastiska resultat så varför inte testa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar